Het eerste jaar zit er al weer op! - Reisverslag uit Seria, Brunei van Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan Grauwmans - WaarBenJij.nu Het eerste jaar zit er al weer op! - Reisverslag uit Seria, Brunei van Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan Grauwmans - WaarBenJij.nu

Het eerste jaar zit er al weer op!

Blijf op de hoogte en volg Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan

09 Mei 2013 | Brunei, Seria

Het wordt weer hoog tijd om een verslag te schrijven. Het is altijd leuk om over onze avonturen hier in Brunei en omgeving te schrijven, maar deze keer ligt het toch wel wat anders...

Zoals iedereen in het nieuws heeft kunnen zien is er hier op 11 januari een 7 jarig meisje overleden tijdens de nieuwjaarsduik van de Nederlandse Vereniging. Een avond die zo mooi en gezellig begon eindigde in een groot drama. Het heeft de Nederlandse Vereniging en de rest van de gemeenschap hier echt enorm getroffen.
Veel mensen proberen de ouders en haar zusje zo veel mogelijk te steunen, maar het is voor hun natuurlijk enorm moeilijk om met dit grote verlies verder te moeten leven.

Net na het overlijden van Liza kwamen Hare Majesteit de Koningin (nu Prinses Beatrix) samen met Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Ornaje en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Maxima (nu Koning en Koningin) op staatsbezoek bij Zijne Majesteit Sultan Haji Hassanal Bolkiah Muizzaddien Waddaulah, Sultan en Yang Di-Pertuan van Brunei Darussalam.
Ondanks dat iedereen hier nog in een rouwstemming was, was het toch een heel bijzondere gebeurtenis om mee te mogen maken.
's Morgens kwam het hoge bezoek naar het Shell kantoor hier in Panaga. Alle Nederlandse schoolkinderen mochten met de bus van school naar het Shell kantoor om daar bij de aankomst aanwezig te zijn. Ik mocht mee om de kinderen te begeleiden, dus dat was super leuk. Alle kinderen stonden opgesteld langs de rode loper toen ze met de helikopter aankwamen. De kinderen zwaaiden met Nederlandse en Bruneise vlaggetjes en zongen luidkeels 'oranje boven' toen de koningin, de prins en prinses over de rode loper het Shell kantoor binnen liepen. Ze liepen echt op een meter van ons vandaan, dus ook de kinderen konden ze erg goed zien!
Vanaf toen vertellen Bas en Evi tegen iedereen dat ze altijd met de bus naar de Koningin gaan, dus ook op hun heeft het een diepe indruk gemaakt!

's Middags mochten Rob en ik samen met de rest van de Nederlandse gemeenschap met de Bus naar Jerudong, waar we in de 'Royal Brunei Polo and Country Club' de Koningin, de prins en prinses mochten gaan ontmoeten! De dresscode voor dames was een middagjapon en voor heren een donker pak. Nu hangt daar onze kast gelukkig vol mee, dus dat was voor ons geen enkel probleem....

Het was een erg leuke bijzondere middag die afgesloten werd met een geweldige toespraak van de Koningin!

Toen kwam de carnaval er aan....
Tja, wat zal ik daar over zeggen. Ik heb niet zo vaak momenten dat ik echt heel graag weer even in NL wil zijn, maar met carnaval was dat toch even anders. Facebook staat vol met foto's en filmpjes van dit geweldige feest en hier in Brunei is er (bijna) niemand die er aan denkt en zeker niemand die er iets aan doet. Zelfs de kinderen wilden graag carnaval gaan vieren toen ze de foto's en filmpjes zagen. De carnavalskrant komt gelukkig wel gewoon in Brunei aan, dus die hebben we dan natuurlijk wel gelezen!

We hebben nog wat foto's aan het strand laten maken van ons gezin door een fotograaf uit Kuala Lumpur. Ze heeft echt wel een aantal heel mooie foto's gemaakt waar we erg blij mee zijn.

Op 16 maart heeft onze Fred NL verlaten om mij en de kinderen op te komen halen voor een vakantie in NL. Ik zag/zie het nog niet zitten om alleen met de kids de halve wereld rond te vliegen, dus onze Fred was zo lief om me op te komen halen!!
Ondanks dat hij geen last van een jetlag had, lag hij wel iedere middag buiten op de bank te slapen. Als Bas en Evi 's morgens wakker werden, dan gingen ze eerst even kijken of ome Fred nog buiten lag...
Hij heeft dus echt een heel goede indruk achter gelaten!
We hebben een geweldige week gehad. Fred en ik zijn samen naar Temburong geweest. Brunei bestaat uit twee delen. Tussen die twee delen ligt weer een stukje Maleisië. Wij wonen in het zuidelijke deel. Temburong is het noordelijke deel. Dit is eigenlijk alleen maar jungle. We zijn hier met een gids een dag naar toe gegaan en dat was super!
Verder zijn Rob, ik en Fred nog een ochtend met de boot de rivier op gegaan. Je vaart zo de jungle in. Rob en ik hadden dat al wel een paar keer gedaan, maar we waren nog niet zo ver geweest.
Verder lekker gezwommen en wat rondgekeken hier in de omgeving.
Ook nog een stuk gaan fietsen hier door 'het Shell dorp'. Fred was wel een beetje bang dat hij slangen zou gaan zien. Terwijl ik vrolijk fietsend aan het vertellen was dat hij niet zo moest zeuren, dat je echt bijna nooit slangen zag, toen glipte er net een slang onder mijn fiets door...

Op 23 maart naar NL gevlogen en op 25 april weer terug naar huis.
We hebben weer een geweldige tijd in NL gehad. Het is heerlijk om er weer even te zijn. Ik was nog lang niet bijgepraat met iedereen, maar de tijd zat er al weer op.
Aangezien we hier geen kleding kunnen kopen voor ons, kon ik helemaal los in NL. Iedereen heeft weer voldoende kleren om weer even vooruit te kunnen. Voor het geval ik toch nog iets vergeten ben hebben we voor de zekerheid nog maar een keer tickets naar NL geboekt. 18 Juli vliegen we weer naar NL en 22 augustus vliegen we weer terug naar huis. Rob gaat nog even voor twee weken terug naar Brunei om te werken, maar we vliegen dus samen heen en samen terug.

Momenteel is er veel overlast van apen binnen 'het Shell dorp'. Er zijn al een aantal mensen aangevallen of achterna gezeten. Het probleem is vooral dat er te weinig voedsel voor de grote hoeveelheid apen is. Er hebben hier in dit gebied altijd veel apen gezeten, maar nu zijn het er echt te veel en dat levert dus problemen op. Ze proberen nu een aantal groepen apen te vangen en in de jungle weer uit te zetten. Er zijn een aantal mannetjes apen die de grootste overlast veroorzaken. Deze gaan ze vangen en in laten slapen. De rest van de groep wordt dus terug uit gezet. De apen worden steeds brutaler en komen steeds dichter bij mensen en huizen. Ze komen zelfs binnen om je fruitschaal leeg te halen als je bijvoorbeeld een kattenluik hebt. Het gevaar is nu ook dat apen ziektes over gaan brengen op mensen, omdat ze nu zo dicht bij de mensen leven. Er zijn nog steeds mensen die ze voeren en ook dat levert steeds meer problemen op.

Vorige week was een erg gezellige week hier. We hebben een vrijmarkt gehad waar de kinderen hun speelgoed konden verkopen.
Als ouder denk je dan dat je op deze manier thuis weer wat opgeruimd bent als je kind het speelgoed verkocht heeft. Echter de meeste kinderen kochten van het verdiende geld weer gelijk ander speelgoed terug...
Dinsdags hebben we met een groot deel van de Nederlandse gemeenschap de kroning van de koning op groot scherm gekeken en afgelopen weekend wat het Dutch Night, met als thema Urban Jungle. Het weekend werd zondag afgesloten met een kinderfeest.
De Dutch night zou het feest van het jaar zijn hier en dat was het ook!! Was super gezellig!!

• 09 Mei 2013 - 14:54

Ome Henk Tante Jeanne:

Een leuk verslag en fijn dat jullie alles zo goed geregeld krijgen. Ik heb gehoord dat het pannenkoek eten ook erg leuk is geweest met Ricky en haar gezin.Hopenlijk zien we jullie bij een volgend bezoek eens een keer. We hopen dat het verder allemaal goed blijft gaan met het hele gezin. Dikke kus van ons.

• 09 Mei 2013 - 19:01

Brigitte :

Hij Suus, leuk om je verhaal te lezen,ben weer helemaal bij! Ik snap dat je NL af en toe mist, maar tjonge wat een belevenis om daar een paar jaar te mogen wonen, lijkt me super! Herinneringen die je nooit meer zal vergeten! Geniet ervan met je prachtige gezin, lieve groetjes Brigitte

• 09 Mei 2013 - 19:02

Brigitte:

Hij = Hoi

• 09 Mei 2013 - 21:06

Jean:

Hoi Suus,

leuk om te lezen wat je zoal hebt meegemaakt daar in Brunei. Zover weg en toch zo dichtbij. Jullie hebben in dat jaar al heel wat meegemaakt. Veel leuke en ook minder leuke dingen. Het is een hele belevenis en ervaring voor jou en je gezin.
    Fijn voor jullie en je familie en vrienden hier, dat jullie toch regelmatig naar Nederland op en neer vliegen.
    Suus nog een hele fijne tijd daar en we horen wel weer van je via facebook enzo!!!

Groetjes Jean

• 01 Juli 2013 - 17:11

Sjaak:

Hey, deze update heb ik even gemist..... maar leuke foto's hoor. Tot snel weer, X