Ons eerste bezoek... - Reisverslag uit Seria, Brunei van Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan Grauwmans - WaarBenJij.nu Ons eerste bezoek... - Reisverslag uit Seria, Brunei van Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan Grauwmans - WaarBenJij.nu

Ons eerste bezoek...

Door: Rob & Suus

Blijf op de hoogte en volg Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan

19 April 2012 | Brunei, Seria

Beste allemaal,

hier weer een berichtje vanuit Brunei Darussalam. Weer veel gebeurt de laatste twee weken. Rien en Tineke zijn voor twee weken hier geweest. Dat was erg gezellig en ook erg praktisch. Er moest nog steeds veel van ons papierwerk geregeld worden en dat kost allemaal wat meer tijd en moeite dan in Nederland. Het is dan erg fijn om de kids thuis te kunnen laten bij opa en oma.

Afgelopen weekend zijn we een weekendje weg geweest. We zijn naar Jerudong geweest, dat is een plaats dicht bij de hoofdstad van Brunei. Een 5 sterren hotel (Empire hotel), dus dat was echt genieten. Zondag een citytour gedaan in de hoofdstad wat zeer de moeite waard was. We zijn in de grootste Moskee van Brunei geweest, toch wel erg mooi om een keer te zien. Beetje jammer dat je een lange zwarte jas over je eigen kleding aan moet doen waar al tig mensen voor je in hebben lopen zweten die dag. Ik dacht nog geluk te hebben, omdat 'mijn' jas wat korter was dan de rest. Maar ik werd natuurlijk snel terug gestuurd met deze onzedelijke klederdracht. Je kon mijn enkels en zelfs een stukje van mijn kuiten zien, dat kan ECHT niet!
Er is in de hoofdstad ook een 'dorp' op palen in het water. Bootjes varen als een gek door de 'straatjes' heen. We zijn in zo'n bootje mee geweest en in een van de huisjes geweest. Erg leuk om een keer te zien, maar ik moet er niet aan denken om er te wonen.

We hebben nu ook eindelijk de nummers van onze identiteitskaarten. Deze heb je nodig om een auto te kunnen kopen en om een amah aan te kunnen nemen. Sinds vorig week ben ik de trotse eigenaar van een Suzuki Vitara. Ben er super blij mee!
Ook Rob heeft gisteren een auto gekocht. Het is een Toyota Prado. Ik heb hem nog niet gezien, dus ben erg benieuwd. Vandaag krijgen we hem.

Maandag is er hier een amah begonnen. Ze werkt erg hard en is super lief voor de kids. Gisteravond was er een man om de papieren voor haar te regelen, zodat ze hier full time kan komen werken. Helaas is ze afgelopen jaar al twee keer van gezin gewisseld en kan ze niet meer wisselen. Dat zou beteken dat ze hier illegaal zou moeten werken en dat is eigenlijk geen optie. Op zoek dus naar een nieuwe amah... Als het goed is, dan spreken we er vanavond nog een en morgen ook nog een. Hoop dat we het snel kunnen regelen, dat is voor de kids ook het beste.

Ben afgelopen week nog wel een paar keer op mijn ziel getrapt.
De eerste keer was met het aanvragen van de identiteitskaarten. Er was ons verteld dat ze erg streng waren en er zijn ook strenge kledingvoorschriften. Een lange broek en een shirt met lange mouwen wat hoog gesloten is. Dat laatste was wel een probleem. Ik had in de koffer en in de luchtvracht geen shirtjes die hoog gesloten zijn... Na verschillende shirtjes aangehad te hebben die allen werden afgekeurd, kwam Rien met het geweldige idee om een shirt achterstevoren aan te doen. Dat is het dan ook geworden. Ik mocht gelukkig zo binnen en iedereen was erg vriendelijk. De medewerkster aan de balie vroeg of ik hier ook werkte. Toen ik nee zei moest ik bij beroep 'housewife' invullen. Ik probeerde nog even tegen te sputteren door te wijzen naar Rob en te zeggen dat ik 'his wife' was, maar helaas, het moest toch echt housewife worden...Auw auw auw!
De tweede keer dat ik op mijn ziel getrapt werd was bij het aanvragen van een rijbewijs. Weer met een lange broek en een shirtje achterste voren daar naar toe. De man die ons nu hielp wilde dus absoluut niets met vrouwen te maken hebben. Hij heeft me geen moment aangekeken en geen woord tegen me gezegd. Als hij tegen Rob over mij sprak, dan wimpelde een keer met zijn hand in mijn richting zonder mij aan te kijken. Wat een ontzettende ..L was dat! Maar goed, rijbewijzen zijn binnen, dus dat is het belangrijkste!

Bas en Evi gaan ondertussen al weer twee weken naar school en die doen het prima. Ik was erg blij dat Rien er bij was toen ik ze voor het eerst weg moest brengen, want ze waren super verdrietig. Ook ik kon het natuurlijk niet droog houden. Gelukkig vinden ze het nu wel prima om te gaan. Ze staan nog niet echt vooraan in de rij, maar ze huilen niet meer en als je ze op gaat huilen zeggen ze dat ze het leuk vonden!

Eten koken gaat hier ook steeds beter. In het begin was het erg zoeken naar de juiste ingredienten om te koken, maar nu gaat het goed. Mis nog wel de knor wereldgerechten en zakjes voor de pasta's, dus als we NL zijn moeten we die maar een aantal mee naar hier nemen. Ik ben met Tineke even rond gaan neuzen in de winkels en dat heeft geholpen!

We hebben hier nu ook een Nederlands telefoonnummer. Ik moet wel bekennen dat de internet verbinding hier niet al te best is en die hebben we nodig om met dat nummer te kunnen bellen. De beste tijd om te bellen is tussen 8 en 10 uur Nederlandse tijd. Dan is het hier tussen 14 en 16 uur. Na 17 uur komt iedereen thuis van zijn werk en is het internet vaak overbezet...
Ons telefoonnummer is 0161725001
Moch die verbinding nou slecht zijn kun je altijd nog met teledump bellen, zoals ik schreef in het vorige verslag.

Volgende week dinsdag wordt er hier laminaat gelegd en woensdag komt waarschijnlijk de zeevracht. Het zal weer even een bende zijn, maar ik zal wel blij zijn als we onze eigen spullen weer hebben. Hoop dat er niet te veel beschadigd is. We gaan het zien!

Heel veel liefs van ons allemaal!


  • 19 April 2012 - 09:58

    Juud:

    Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen! Om de foto waar jullie in de moskee zijn, moest ik wel even lachen hoor! Haha, wat een mooie jurken/jassen. ben blij dat we die hier niet hoeven te dragen hoor. Wat zijn de regels daar toch anders en ik snap helemaal dat je daar nog niet echt aan gewend bent. Heel veel succes alvast met de zeevracht uitruimen. Maak er een gezellig thuis van!! En we kijken alweer uit naar het volgende verslag.
    Liefs Peet, juud en Joep

    P.s. Ik zag gister een vreemd nummer in de telefoon staan. Maar goed dat ik niet terug gebeld heb, want anders had ik jullie wakker gebeld... Ik ben ook nooit thuis he ;-)

  • 19 April 2012 - 11:47

    Ella:

    Hoi Suus,

    Wel een heel ander leven dan je gewend was hè.
    Fijn dat Bas en Evi het al leuk vinden op school.
    Geniet lekker van alles.
    Groetjes,
    Jan en Ella.

  • 19 April 2012 - 13:03

    Sjaak:

    Wat leuk om het allemaal weer te lezen en leuke foto's hoor. Geniet nog lekker na van het bezoek en volgende week zullen jullie je handen weer wel vol hebben om alles in te richten. Succes!
    Voor jullie allemaal een dikke kus.

    Liefs Sjaak

  • 19 April 2012 - 17:31

    Ilse:

    He Suus, Rob en de kinderen,

    Leuk weer om van jullie te horen!
    Wat een gedoe allemaal zeg.
    Dus diepe decollotes zit er niet bij, begrijp ik?
    Fijn om te horen dat de kinderen het naar hun zin hebben.
    Hier in Bavel alles hetzelfde: kloteweer en weinig roddels.
    We horen wel weer van jullie. Succes verder.
    Fong en Ilse

  • 19 April 2012 - 17:42

    Pauline:

    Wat een geweldige foto's....dat is nog eens iets anders dan ONS Brabant !!!
    Ben zééééér jaloers !
    en wat die beledigingen betreft...dat moet je echt niet persoonlijk nemen, die mannen leven nog in de middeleeuwen. Probeer er geen energie aan te verspillen dat is nl. tevergeefs ! Succes ermee, groetjes

  • 20 April 2012 - 11:59

    Isa Van Boven:

    Lieve Susanne
    Isa heeft dit zelf getypt op de computer. Lieve Bas eb Evi is het goed dar, is daar het water niet koud of wel. Ik zit al op zwemles en heb al mijn eerste sticker en ik ga morgen weer.

    groetjes xxxxxx x isa

  • 21 April 2012 - 12:58

    Marjan Groenen:

    Hallo,Via de site van Louis ben ik jullie verslag tegen gekomen.
    Erg leuk het te lezen.
    Wij hebben wel wat met het soort landen waar jullie nu wonen.
    Ik zou het erg leuk vinden als ik in
    de toekomst jullie verslagjes ook zou kunnen lezen.Ik zal het Luc ook doorsturen, vind dat net als ik leuk.
    Hartelijke groet, Marjan vrouw van Daisy haar vader.


  • 22 April 2012 - 17:11

    Anja:

    hoi suus,

    gisteren eventjes op de koffie geweest bij Tineke wat een leuke tijd hebben ze gehad samen met jullie en de kids ,hopelijk komt woensdag de container en kunnen jullie lekker gaan inrichten .
    wij zijn begonnen met de badkamer morgen komt gijs slopen en zo blijven we lekker aan de gang .voor jullie mam gaat het ook al opschieten he hoorde van tineke dat ze al geboekt heeft nou geniet ervan en groetjes voor rob en de kids !!!

  • 22 April 2012 - 21:23

    Anda Runia:

    Eindelijk tijd om jullie verslagen door te nemen.Ja, die eerste tijd moet je even doorheen... Zo te lezen doen jullie het goed, het wordt alleen maar beter. Ik herken wel dingetjes...! Je wordt ook heel inventief, zoals met dat omgedraaide T-shirt,goed bedacht!
    Mijn expositie zit erop, het was een waar feest. Heel veel goede reacties en NB 4 werken verkocht! Je kunt het nieuwe werk bekijken op www.andarunia-art.nl. Het is hier nog steeds aan de koude kant, wees maar blij dat jullie in Brunei zitten! Het allerbeste en tot horens, groetjes John en Anda

  • 23 April 2012 - 15:37

    Dalila En Mohand:

    Beste Rob en Susanne,

    Wij willen jullie bedanken voor jullie verhalen over de nieuwe ervaring in Brunei.
    Wij gaan ook door Shell verhuizen naar Brunei in deze zomer en wij vinden het heel spannend!!
    Wij hebben ook zelfde als jullie drie kinderen. De jongste is vorige week geboren.
    Wij vinden het fijn dat jullie het leuk vinden.
    Wij horen wel meer van jullie.

    Groetjes,

    Dalila en Mohand

  • 24 April 2012 - 01:02

    Suus:

    @ Juud, had je met Joep zijn verjaardag ook nog even proberen te bellen, maar het internet lag er hier weer eens uit. Op zondag is het echt een drama, iedereen is dan thuis natuurlijk. Heeft Joep een leuke verjaardag gehad?

    @ Ella, inderdaad een heel ander leven hier. Als het lukt om je hier thuis te gaan voelen heb je hier echt een enorm luxe leven.

    @ Sjaak, we gaan snel weer even bellen hoor! Heb je al vakantie gepland???

    @ Ilse, bedankt voor je berichtjes! Erg leuk! Diepe decollotes zitten er niet in idd. Goed te horen dat er in Bavel niets nieuws is.

    @ Pauline, als je in de buurt bent moet je maar even langs komen hoor. Wat wordt jullie volgende reis?

    @ Isa, bedankt voor je lieve berichtje! Het water is hier heerlijk en we genieten enorm van het zwembad. Knap hoor, dat je je eerste sticker bij het zwemmen al verdiend hebt!
    X Bas, Evi en Stan

    @ Marjan, bedankt voor je berichtje. Leuk dat je onze weblog leest!

    @ Anja, succes met de verbouwing van de badkamer. Zal wel heel wat rotzooi geven. Met Rien en Tineke hier was het inderdaad erg leuk. Moest weer even wennen toen ze weg waren. Nu kijken we inderdaad weer uit naar de komst van ons mam.

    @ Anda, wat leuk om te lezen dat de expositie zo geslaagd was. En dan ook nog 4 werken verkocht, dat is helemaal erg leuk natuurlijk!! Ga zo eerst even je nieuwe werk bekijken op je site. Groetjes aan John! Als hij een keer naar Brunei komt voor zijn werk, dan kom je maar gezellig mee als je zin hebt!

    @ Dalila en Mohand, leuk dat jullie ook naar Brunei komen. En natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie 3e kindje! Het is zeker een spannende tijd, maar wij hebben het nu erg naar onze zin. Zijn snel gewend. Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel!

  • 24 April 2012 - 15:01

    Maud:

    Hee Suus

    Hier alles goed hoor! oudste gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs dus ook weer een hele stap. Lees met plezier je verslagen en je foto's, wat maak je toch veel mee.
    Fijn dat je spullen nu binnenkort gaan komen wordt het nog meer eigen voor jullie. En als je geen decollete mag dan doe je toch volgende keer zo een jurk van de moskee aan. Is het zeker goed. haha. Ga jij daar ook nog werken of iets doen?
    Liefs

  • 24 April 2012 - 20:30

    Tom En Bregje:

    Hey Luitjes,

    Vandaag al even berichtjes gestuurd , maar wilde jullie foto's en verslag ook even bijlezen.
    Kei gaaf om weer op de hoogte te zijn van jullie spannende leven! Hoop ook dat de vracht heel aankomt en kunnen jullie je nieuwe huis weer wat meet thuis gaan maken!
    Ben benieuwd Suus: Ben je al bij die manege gaan kijken? Is dat iets?
    Tot de volgende x!!

    Liefst Tom en Bregje

  • 25 April 2012 - 19:57

    Juud:

    Joep heeft een super verjaardag gehad! Heel erg bedankt voor de leuke verjaardagskaart namens ons Joep! Sesamstraat is op dit moment favoriet! x

  • 28 April 2012 - 18:57

    Doppie:

    Hoi, wat een rare mannen. Die komen echt van een andere planeet. Mooie auto overigens. Dat is wel handig.

  • 01 Mei 2012 - 19:35

    Didier:

    Hoi Suus, rob en kinderen. Ik zit thuis wat op geschiedenis van internet te kijken, zie ik ineens jullie site. Dus heb ik snel maar even alle verhalen gelezen, en wat foto's bekeken. Wat een belevenissen, zo met die moskee en de papieren!! Ik moest wel erg lachen om je 2 getrapte zielen in het laatse bericht. Dat is inderdaad wat anders als de jongen die bij de buren werkt en altijd wel zwaait. Maar goed, er zullen ook wel tal van geweldige momenten zijn. Suzanne (mijn vriendin) zit nu (vlakbij) jullie. Die zit voor d'r werk in Indonesie. Eerst in Surabaya later in de week in Jakarta.
    Ik hoop dat de container goed aankomt en dat jullie snel je eigen spulletjes een plekje kunt geven in jullie nieuw huis. Dat zal ook wel een thuis gevoel geven en zo wat rust scheppen.
    Veel succes en ik kijk uit naar het volgende berichtje.
    Groetjes Didier (en Suzanne.)

  • 03 Mei 2012 - 10:15

    Corry Van Den Noort:

    Hallo Rob,Suus en kids,

    Van oma Tineke kreeg ik de gegevens om jullie verhaal te volgen op de website!Zij komt regelmatig naar Dongen en verteld mij dan natuurlijk over jullie avontuur in Brunei.Jullie kennen mij niet persoonlijk maar ik vind het heel leuk om jullie verslagen te lezen!Ik hoop dat jullie het daar helemaal naar jullie zin hebben en dat er maar veel visite mag komen vooral in het begin als je nog niet helemaal gewend bent1Veel succes.
    Groetjes van Corry van den Noort

  • 03 Mei 2012 - 14:33

    Suus:

    @ Maud
    Ik ga hier in principe niet werken. Als we straks helemaal gesetteld zijn en de jongste is wat groter, dan wil ik wel graag iets van vrijwilligerswerk gaan doen. Wat dat dan moet zijn, dat weet ik nog niet. Er is genoeg te doen hier.

    @ Bregje
    Ben nog niet bij de manege gaan kijken. Heb het nu nog redelijk druk met de zeevracht en nog geen vaste amah. We gaan in juni ook weer een x verhuizen, dus dat brengt ook weer de nodige drukte met zich mee. Wil daarna wel eens gaan kijken.

    @ Didier
    Wat leuk, een berichtje van jou!! Doe mij dan toch maar die jongen die bij de buren werkt en altijd zwaait! ;-)
    Wat voor werk doet Suzanne?
    Het is inderdaad heerlijk om onze eigen spullen weer te hebben!

    @ Corry
    Wat leuk, dat je onze verhalen leest. We hebben het goed naar ons zin en raken steeds meer gewend (en verwend) aan leven hier.

  • 22 Mei 2012 - 00:40

    Yanka:

    He, he eindelijk eens tijd om jullie avonturen rustig te lezen, tijdens de nachtdienst natuurlijk! Hoe gaat het momenteel met jullie, een beetje gesettled nu? Huis en spullen in orde? Het naar school gaan al een routine voor de kids? Die kleine Stan is al hard gegroeid zeg! Ben je het nog niet beu om als housewife door het leven te gaan? Ik hoop van harte dat het leven jullie daar gaat bevallen en dat de kinderen er happy zijn want dat is toch het allerbelangrijkste! Veel succes en ik blijf jullie verhalen lezen hoor! Liefs, Yanka

  • 15 Januari 2013 - 09:31

    Nicole:

    Hallo,
    Ik heb een beetje een rare vraag misschien.
    Donderdag ga ik met mijn stagebegeleider naar Brunei (en Singapore) voor het staatsbezoek van de koningin, nou zoek ik op internet naar informatie hoe het daar zit met de kleding. Ik kom veel verschillende dingen tegen wat het een beetje lastig maakt. Misschien weten jullie wel wat je wel mag dragen als je het land in komt (gewoon op straat). Ik heb al gelezen dat als je aan het werk bent dat je een lange broek en lange mouwen moet dragen en ook je borst moet bedekt zijn. Zouden jullie mij wat informatie kunnen geven?
    Groetjes, Nicole.

  • 15 Januari 2013 - 09:52

    Susanne:

    Hoi Nicole,

    Stuur me maar een mail, dan kan ik je daar wat meer informatie geven.
    Je kan gewoon zomer kleding meenemen. Korte broeken, rokjes, jurkjes, shirtjes met korte mouwen, dat kan hier allemaal. Ik zou het zelf geen mini rokjes aan doen en in Bandar doe ik ook geen hempjes aan, maar korte mouwen is echt geen probleem!

    Groetjes Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob, Susanne, Bas, Evi en Stan

Actief sinds 16 Nov. 2011
Verslag gelezen: 2253
Totaal aantal bezoekers 67947

Voorgaande reizen:

21 Maart 2012 - 21 Maart 2016

Ons avontuur in Brunei

Landen bezocht: